Strona głównaRodzinaNie tylko czytanie, z wnukami trzeba rozmawiać, by rozwijały zdolności poznawcze

Nie tylko czytanie, z wnukami trzeba rozmawiać, by rozwijały zdolności poznawcze

Dużo się mówi o tym, że warto dzieciom czytać. To rozwija wyobraźnię, zaznajamia maluchy z książkami, uczyć poprawnego języka. To jednak nie wszystko - polecana jest też codzienna rozmowa, bo ona wspomaga dalszy rozwój zdolności poznawczych naszych pociech.
Nie tylko czytanie, z wnukami trzeba rozmawiać, by rozwijały zdolności poznawcze [© Photographee.eu - Fotolia.com] Częste z wnukami pomaga poprawić ich umiejętności komunikacyjne oraz zwiększa ich rozwój poznawczy i to nawet intensywniej niż przyzwyczajanie do .

Badania przeprowadzili uczeni z brytyjskiego Instytutu Badań Ekonomicznych i Społecznych z Uniwersytetu w Limerick (Irlandia). Psycholodzy prowadzili wywiady z rodzicami 7845 dzieci w wieku 9 miesięcy pytając o działania edukacyjne i komunikację z maluchami. Odkryli, że ciągłe mówienie do dzieci w ciągu dnia, na przykład podczas wykonywania prac domowych, zwiększa ich zdolność maluchów do komunikowania się i i to w sposób efektywniejszy niż czytanie najmłodszym książek.

Wcześniejsze badania wykazały, że dzielenie uwagi z rodzicami poprzez czytanie przez nich książek ułatwia szybki rozwój umiejętności poznawczych, takich jak rozwiązywanie problemów. Jak mówią eksperci, czytanie wspomaga rozwijanie słownictwa, pozytywnie nastawia do lektury, a także wzmacnia więzi emocjonalne między dzieckiem a rodzicem (dotyczy to oczywiście również dziadków). Co więcej, dla dzieci w wieku przedszkolnym przyzwyczajonych do czytania rozpoczęcie nauki w szkole jest łatwiejsze.

Wyniki nowych badań nie zakwestionowały korzyści z czytania, ale wskazały, że tak prosta aktywność jak mówienie do dzieci może być jeszcze bardziej korzystna. Podczas gdy czytanie zwiększyło umiejętność dzieci do rozwiązywania problemów i komunikowania się o odpowiednio 1,35 i 0,84 punktów, ciągłe mówienie do nich dało w tym zakresie wzrost o 4,11 i 3,66 punktów.

Wyniki badań opublikowano w magazynie „Child Language Teaching and Therapy".

 

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Wynik dodawania (tylko niezalogowani):

TRZY + DZIEWIĘĆ =

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Uniwersytety Trzeciego Wieku
  • EWST.pl
  • Akademia Pełni Życia
  • Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych
  • Oferty pracy

  X   Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.   X