Strona głównaRodzinaNie tylko osobowość: to od opiekunów zależy sukces dziecka - nowe badania

Nie tylko osobowość: to od opiekunów zależy sukces dziecka - nowe badania

Jak wynika z nowych badań, prawdą jest, że niektóre dzieci „same z siebie" lubią się uczyć, a inne - pomimo wielu zachęt - z niechęcią sięgają po książki, jeśli chodzi jednak o spektakularne efekty działań edukacyjnych, to „dzieci sukcesu" w znacznym stopniu zawdzięczają swoje osiągnięcia wysiłkom rodziców, dziadków, czy innych opiekunów. Twój wnuk dokona wielkich rzeczy, jeśli będzie mógł liczyć na wsparcie twoje i rodziców.
Nie tylko osobowość: to od opiekunów zależy sukces dziecka - nowe badania [© diego cervo - Fotolia.com] Sukces dzieci = wysiłek opiekunów

Naukowcy z University of Nebraska-Lincoln przeprowadzili badania, z których wynika, że rodzice i inni opiekunowie odgrywają istotną rolę w osiągnieciach dzieci na krajowym lub światowym szczeblu i to bez względu na to czy chodzi o , grę na instrumencie, czy inną aktywność. Rodzice, ale i dziadkowie, odgrywają kluczową rolę w wielu aspektach dziecka, np. tworzą środowisko, w którym można zidentyfikować jego talent.

- Talent częściowo jest wrodzony, ale dużej mierze jest też tworzony - tworzony przez rodziców i dziadków, którzy poświęcają wiele dla wspierania rozwoju dzieci - mówi psycholog Kenneth Kiewra z University of Nebraska-Lincoln.

Naukowcy przeprowadzili wywiady z rodzicami 24 młodych ludzi sukcesu. Wśród ich dzieci byli mistrzowie olimpijscy, mistrzyni gimnastyki artystycznej, uczelniani sportowcy, czy kilkuletni autor książek.

Wielu rodziców poczyniło wielkie wyrzeczenia finansowe w celu wspierania swoich dzieci. Niektórzy zastawili swój dom, inni ograniczyli własny rozwój zawodowy, jeszcze inni opróżnili swoje . Co więcej, początkowo sami byli wsparciem dla swoich latorośli, ale na pewnym etapie zwykle zatrudniali profesjonalistów, którzy trenowali czy uczyli dzieci na wyższym poziomie zaawansowania, co wiązało się z dodatkowymi kosztami.

Takie działania okazały się trudne do przecenienia w sukcesach dzieci - tworzyli maluchom środowisko, które umożliwiało ukierunkowanie i rozwój zainteresowań. Przykładowo, młodzi łyżwiarze trafiali na lodowisko już w wieku dwóch lat, muzycy zaczynali naukę gry na instrumencie równolegle z nauką chodzenia, zaś młody autor zabrał się do pisania już jako czterolatek nie samodzielnie, ale dzięki zachęcie i pomocy swojej mamy.

„Mieć to w genach" to nie wszystko


„Mimo że związek między naturalnymi umiejętnościami i obszarem aktywności przyczynia się do sukcesu, badania pokazują, że korzyści biologiczne nie są wystarczające dla osiągnięcia talentu. Niektóre czynniki środowiskowe wynikające z relacji opiekun-dziecko muszą być obecne. I to jest na pewno nadrzędny wniosek z obecnych analiz", napisali autorzy badań.

Dzieci uczestniczące w badaniu odznaczały się wyjątkowymi umiejętnościami, ale bez wysiłku rodziców najprawdopodobniej nie mogłyby odnieść takich sukcesów. „Ostatecznie działania opiekunów są znaczące, jeśli nie niezbędne, dla rozwoju talentów dziecka", czytamy w raporcie z badań.

Badania opisano w Roeper Review.

 

Skomentuj artykuł:

Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się

Wynik dodawania (tylko niezalogowani):

CZTERY + TRZY =

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

REKLAMA

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Kobiety.net.pl
  • Aktywni 50+
  • Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych
  • Kosciol.pl
  • Oferty pracy

  X   Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.   X