Strona głównaRodzinaŚmierć bliskiej osoby. Jak otrzymać świadczenie z polisy?

Śmierć bliskiej osoby. Jak otrzymać świadczenie z polisy?

Po stracie najbliższych często nie zastanawiamy się nad sprawami dotyczącymi polisy ubezpieczeniowej. W trudnych chwilach wsparcie finansowe może być jednak ważną pomocą. Takie świadczenie może otrzymać osoba, która jest uposażona w umowie polisy ubezpieczeniowej zmarłego. Jakie kroki trzeba podjąć, aby otrzymać takie świadczenie i jakie konsekwencje ma brak wskazania uposażonych w polisie, wyjaśnia Michał Piestrzyński - ekspert Expander Advisors.
Śmierć bliskiej osoby. Jak otrzymać świadczenie z polisy? [© CandyBox Images - Fotolia.com] Decydująca się na ubezpieczenie na życie przy możemy wskazać uposażonych, czyli osoby, które w razie naszej śmierci otrzymają określoną kwotę od towarzystwa. Jeśli chcemy wskazać kilka osób to możemy określić, jaki procent sumy dostanie każda z nich. W przeciwnym razie kwota zostanie rozdzielona w równych częściach. Co ważne, ubezpieczony w każdym momencie może pisemnie zmienić uposażonych. Natomiast w przypadku, gdy nie ma wskazanych uposażonych, świadczenie przysługuje osobom, wskazanym w Ogólnych Warunkach Ubezpieczania, zgodnie z obowiązującym prawem spadkowym.

Jeśli jesteśmy uposażonym i chcemy otrzymać świadczenie po zmarłej osobie to powinniśmy przygotować kilka ważnych dokumentów. Pierwszym z nich jest aktualna polisa ubezpieczeniowa. Jeśli nie wiemy, gdzie znajduje się dokument, należy skontaktować się z agentem lub bezpośrednio z Towarzystwem, w którym nasz bliski miał umowę. Do zgłoszenia szkody należy również dołączyć akt zgonu ubezpieczonego (oryginalny lub kopię potwierdzoną notarialnie), kartę zgonu lub zaświadczenie lekarskie o przyczynie zgonu. Jeśli śmierć nastąpiła w wyniku nieszczęśliwego wypadku, zakład ubezpieczeń może poprosić o dokumenty dotyczące okoliczności tego wypadku. Często należy również wypełnić krótki formularz towarzystwa. Można go uzyskać w placówce, otrzymać od agenta ubezpieczeniowego lub pobrać ze strony internetowej.

Zakład ubezpieczeń jest zobowiązany do wypłaty świadczenia w terminie 30 dni od daty otrzymania pisemnego zgłoszenia roszczenia jednak w przypadku. Gdyby wyjaśnienie okoliczności niezbędnych do ustalenia odpowiedzialności nie było możliwe w tym czasie, świadczenie zostanie wypłacone w terminie 14 dni od dnia wyjaśnienia tych okoliczności.

Procedura uzyskiwania świadczenia nie jest skomplikowana i jeśli zbierzemy i dostarczymy komplet dokumentów wymaganych przez dane towarzystwo ubezpieczeniowe, nie powinna trwać długo.

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Kosciol.pl
  • Hospicja.pl
  • Uniwersytety Trzeciego Wieku
  • Akademia Pełni Życia
  • Oferty pracy