Strona głównaRodzinaŻyciowe priorytety a nasze życie codzienne: rodzina niczym telewizja

Życiowe priorytety a nasze życie codzienne: rodzina niczym telewizja

Aż 90 procent Polaków jako najważniejszą wartość życiową wskazuje rodzinę. W ciągu dnia koncentrujemy się na niej w podobnym stopniu co na… telewizji. Ponad 70 procent Polaków podobnie często spędza czas z rodziną, co ogląda telewizję.
Życiowe priorytety a nasze życie codzienne: rodzina niczym telewizja [© vgstudio - Fotolia.com] 73 procent badanych twierdzi, ze robi wszystko, żeby zabezpieczyć rodzinę na przyszłość. W rzeczywistości wolimy wydawać pieniądze raczej na nowe ubrania (73 proc.), kosmetyki (55 procent) czy podróże (47 procent).

Aż 80 procent Polaków nie ma ubezpieczenia na życie. I to wbrew pozorom nie dlatego, że jest za drogie czy też niepotrzebne. Po prostu się tym nie interesujemy. „Nie znam się na tym” - twierdzi 23 procent Polaków, tylko 1 procent dobrze orientuje się w kosztach ubezpieczenia, a aż 56 procent wyznaje, że w ogóle nie szukało informacji na ten temat.

Polacy deklarują, że w życiu najbardziej cenią bezpieczeństwo - 95 procent, odpowiedzialność - 94 procent, tyle samo wskazuje na miłość. Zdrowie cenione jest przez 92 procent Polaków, a rodzina - przez niewiele mniej, bo 90 proc.

Deklarowane przez nas wartości nie idą jednak w parze z rzeczywistą koncentracją na określonych sferach życia. I tak okazuje się, że najczęściej zajmującą nas kwestią jest sytuacja materialna - na tę wskazało 82 procent respondentów. Na zdrowiu i pracy zawodowej koncentruje się prawie tyle samo, bo 79 procent Polaków. Na kolejnych miejscach znalazły się małżeństwo/związek (72 procent), prowadzenie domu (69 procent), uroda/wygląd (69 procent). Przyszłość rodziny i dzieci to sfera ważna dla 67 procent badanych, przy czym większość wśród nich zajmują kobiety - 72 procent, podczas gdy w grupie mężczyzn jest to 59 proc.

Rodzina ważna dla aż 90 procent społeczeństwa, ale statystyczny Polak poświęca jej tyle samo czasu, co oglądaniu telewizji (76 procent), robieniu zakupów (70 procent) i dbaniu o wygląd (65 procent).

Z jednej strony często zastanawiamy się nad tym, jak będzie wyglądało nasze życie - tak czyni 61 procent Polaków. Co zaskakujące jednak - niemal połowa badanych nie myśli o przyszłości, starając się żyć dniem dzisiejszym ("staram się nie myśleć o tym co przyniesie jutro, żyję dniem dzisiejszym" - deklaruje aż 46 procent Polaków), a 38 procent stara się nie snuć żadnych planów, uznając jutro za niepewne. Jednocześnie nie są nam obce obawy związane z przyszłością. Choroby i złego stanu zdrowia obawia się 61 procent Polaków, braku pieniędzy - 46 procent, starości - 32 procent, śmierci - 24 procent, kalectwa - 17 proc.

Prawie 80 procent Polaków - tych samych, którzy obawiają się chorób, starości, braku pieniędzy i którzy wykazują troskę o bliskich, nie ma indywidualnej polisy na życie. Co istotne, dostrzegają oni przy tym korzyści wynikające z ubezpieczania się. Pozytywne skojarzenia z ubezpieczeniami ma prawie 90 procent Polaków - ponad połowa społeczeństwa (52 proc.) uważa, że ubezpieczenie daje zabezpieczenie na wypadek zdarzeń losowych oraz zapewnia poczucie bezpieczeństwa.

Co ciekawe, nie decydujemy się na ubezpieczenia nie dlatego, że są w naszej ocenie drogie lub niepotrzebne, tylko po prostu się tym kompletnie nie interesujemy. Na pytanie, dlaczego nie korzystamy z ubezpieczeń na życie, Polacy najczęściej tłumaczą się brakiem wolnych środków finansowych (30 procent respondentów). Niewiedzą tłumaczy się 23 procent z nas, a brakiem potrzeby ubezpieczania - 22 proc. Prawie 1/5 Polaków (18 procent) wskazuje na wysokie składki na ubezpieczenie, przy czym wydaje się to paradoksem, gdy wziąć pod uwagę, że 23 procent z nas nie ma wiedzy na temat ubezpieczeń. Okazuje się także, że brak środków finansowych nie jest rzeczywistą przyczyną nieposiadania ubezpieczenia. Poza żywnością i stałymi comiesięcznymi opłatami i artykułami pierwszej potrzeby, 73 procent Polaków niemających ubezpieczenia na życie przeznacza pieniądze na nowe ubrania i obuwie, 55 procent na kosmetyki, 47 procent na wakacje i podróże, 41 procent na spłatę kredytów, 40 procent na urządzenie mieszkania/domu. Wśród wskazanych wydatków brak jest tych mających gwarantować bezpieczeństwo finansowe własne i najbliższych w trudnych sytuacjach życiowych. Ponad 70 procent osób niekorzystających z ubezpieczenia na życie nie orientuje się w wysokości składek.

Dobro rodziny postrzegamy w kategoriach bieżących. Wskazują na to m.in. dane pokazujące jak wyglądają nasze domowe wydatki. Kredyty, sprzęty, leki to w pojęciu Polaków wyraz dbania o rodzinę. Dobro rodziny oznacza więc jej bieżący komfort. Nie myślimy na co dzień, co będzie za 10, 15 czy 20 lat, zwłaszcza jeśli miałyby to być wydarzenia trudne, takie jak choroba, kalectwo, drastyczne pogorszenie się statusu materialnego.

Dzieje się tak z kilku powodów. Po pierwsze, myślenie o tym, że miałoby się nam przytrafić coś złego jest nieprzyjemne, wzbudza lęk, niepokój, negatywne emocje. Z badań wynika, że zapytani o to, jakie jest prawdopodobieństwo, że przydarzy się im coś przykrego badani oceniali je nierealistycznie nisko. Natomiast kiedy pytano ich o prawdopodobieństwo tego, że wygrają milion w totolotka, szacowali je nierealistycznie wysoko. Chcąc zachować pozytywne emocje i uniknąć lęku staramy się nie myśleć o tym, co złego może się nam stać, bądź wręcz wierzymy nierealistycznie, że nam się to nie przydarzy. Jeśli dodać do tego fakt, że niewiele wiemy o tym, jak praktycznie można zabezpieczyć siebie i rodzinę na wypadek takich wydarzeń, zrozumiały staje się fakt, że unikamy rozmów na ten temat.

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Uniwersytety Trzeciego Wieku
  • Poradnik-zdrowia.pl
  • Kobiety.net.pl
  • Umierać po ludzku
  • Oferty pracy