13-08-2018
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Faza 5: 13 – 20 latTożsamość
Według Eriksona w trakcie tej fazy młody człowiek stara się zintegrować swoją tworząc kilka ról: dziecka, siostry bądź brata, ucznia, sportowca, pracownika, etc. Podstawowe kwestie, jakie go nurtują, to „kim jestem?’ i „kim będę?” To czas, kiedy młodzież stoi pomiędzy dzieciństwem a dorosłym życiem.
- Co jest niezbędne do prawidłowego rozwoju w tej fazie?
Człowiek potrzebuje przekonania, że jest nosicielem sobie tylko właściwych cech. W poszukiwaniu tego, co jest danej jednostce właściwe, z czym ona czuje się najlepiej, niektórzy nie są w stanie sobie poradzić. Młodzi ludzie, poszukując swej tożsamości, nierzadko wstępują do sekt religijnych, organizacji militarnych, zrzeszeń opartych na nienawiści i wielu przeróżnych grup, które wydają im się ofiarowywać coś cennego, niepowtarzalnego. Osoba w tym wieku potrzebuje akceptacji, zrozumienia, dowartościowania i okazji do sprawdzania swoich możliwości.
- Jak mogą pomóc dziadkowie?
Przede wszystkim muszą znaleźć czas na wysłuchanie swych wnuków i nie osądzać ich przedwcześnie. Wnuki najczęściej ufają swoim dziadkom i zwierzają im się ze spraw, które dla rodziców pozostają tajemnicą. Warto uszanować to zaufanie i dzięki niemu mieć wpływ na swych podopiecznych. Młody człowiek powinien wiedzieć, że może liczyć na dziadków- na ich poparcie i obiektywną ocenę sytuacji. W spornych sytuacjach nie należy mówić źle ani o rodzicach do wnuków, ani o wnukach do rodziców, takie zachowanie bowiem tylko pogarsza napiętą atmosferę.
W charakteryzowanym etapie rozwoju większość dziadków jest mniej zaangażowanych w życie swych wnuków niż w etapach poprzednich. A jednak warto dawać znać o swej trosce, nawet jeśli młodzi ludzie wydają się być niezmiernie zajęci, bo naprawdę potrzebują wsparcia i świadomości, że mają po swojej stronie kogoś doświadczonego i kochającego ich.