09-01-2014
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
W ponad 30 miastach Polski archiwa państwowe uruchomiły punkty konsultacyjne "Archiwa Rodzinne", w których można uzyskać poradę jak tworzyć archiwa rodzinne i dbać o zgromadzone dokumenty. Archiwiści pomogą także poznać sposoby poszukiwań przodków.
Dla osób zainteresowanych genealogią, badających historię swojej rodziny pomocny może być serwis prowadzony przez , w którym publikowane są cyfrowe kopie dokumentów archiwalnych. Większość z nich to akta metrykalne i stanu cywilnego z XIX i XX w. z terenu działania archiwów państwowych m.in. w Warszawie, Poznaniu, Częstochowie, Kaliszu, Krakowie, Lesznie, Lublinie, Łodzi, Zielonej Górze, Toruniu.
Znajdują się tu także dodane ostatnio, pochodzące z archiwów państwowych w Siedlcach i Płocku. Na stronie Archiwum Głównego Akt Dawnych można zapoznać się również z aktami metrykalnymi tzw. zabużańskimi, powstałymi w latach 1590-1911 na terenach położonych na wschód od dzisiejszej granicy Polski.
- W Polsce warto wrócić do tradycji tworzenia archiwów rodzinnych i gromadzić zdjęcia lub inne dokumenty po przodkach, aby przekazać je i przyszłym pokoleniom. Bo przecież dzieje Polski składają się z milionowych jednostkowych przypadków postępowania osób, z których każda w mniejszym lub większym stopniu miała lub ma wpływ na bieg spraw publicznych. A jeżeli zachowanie tego, co powstało w zbiorach rodzinnych, jest dla nas uciążliwe, to pamiętajmy, że są archiwa, lub muzea - mówi prof. Władysław Stępniak, Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych.
Wykaz wszystkich punktów konsultacyjnych"Archiwa Rodzinne", a także poradnik jak zabezpieczać dokumenty w warunkach domowych, są dostępne na stronie Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych: .